Principală » Articole » Articolele mele |
Cum sa alegem o statie Radio CB ?
Facem precizarea ca acest articol are ca autor pe Domnul Alex Farkas YO5AMF un excelent Radioamator din Romania. "In ultima perioada sunt deseori abordat de catre viitorii utilizator de statii CB, cu problema: "ce statie sa-mi cumpar". Inainte de toate, cumparatorul trebuie sa prezinte, cerintele proprii, cum ar fi: La ce distanta vrea sa comunice? Daca va monta statia pe masina sau va utiliza din locuinta? Care sunt posibilitatile de montare la locul preferat? Ce tensiune de alimentare este disponibila? etc. Paleta statiilor CB aparute pe piata, intradevar pune in dificultate pe cumparatorul nespecialist in momentul cand doreste sa-si achizitioneze o statie. Dar hai sa analizam unele functii si facilitati oferite de producatori. O analiza obiectiva ne va ajuta sa luam o decizie corecta, sa cumparam o statie CB, conform cerintelor noastre la un raport pret/calitate optim. Statia CB, ca orice produs de larg consum, in ultima perioada a trecut prin imbunatatiri substantiale. In ceea ce priveste structura interna, prin folosirea unor componente moderne (procesoare PLL, SMD-uri, final cu FET-uri, releee electronice statice, etc), putem constata, ca statia CB este un produs a electronicii moderne. Prin transformari spectaculoase a trecut si designul, aspectul exterior. Statii fabricate in milioane de exemplare cu o fiabilitate confirmata in exploatare (de ex. President Grand, Jackson si JFK clasic au fost scoase din fabricatie, datorita designului depasit. Forme noi aparute, face ca statia CB sa se incadreze perfect intr-un bord modern. Organizarea comenzilor de pe panoul frontal sunt minutios studiate, ca produsul sa fie cat mai ergonomic in utilizare. Bineinteles nu au scapat - fiind vorba de un produs de larg consum, ce vizeaza un utilizator nespecialist, aspecte, ce le am denumit "efectul pomului de craciun", ce consta in "impodobirea" statiei cu butoane, butonase, comutatoare, LED-uri si afisor multicolor, fara o utilitate practica. Aceste dotari sunt menite sa-l abureasca pe potentialul cumparator, si n-au un rol determinant in functionarea optima a statiei. Ca sa tina pasul, si producatorii consacrati de statii CB au aplicat aceste cerinte ale modei, astfel producatori cu nume sonore, au scos pe piata statii cu denumiri clasice intr-un ambalaj modernizat (President Jakson II, Taylor II si III, etc)... Sa trecem in revista unele functii si facilitati aparute la statiile CB de ultima generatie si sa analizam utilitatea sau inutiliatea acestora in exploatare.
1. Sistemul multistandard: prin patrunderea
masiva a microprocesoarelor, a circuitelor de memorie programabile
(EPROM) in stuctura statiilor CB, aceasta facilitate se serveste "ca la
tava". Sistemul multistandard este posibilitatea, ca o statie sa fie
capabila sa functioneze conform normelor din anumite zone (tari), cu
alegerea standardului dorit de catre utilizator, pentru tara respectiva.
Actuala situatie in Europa, cu privire la standarde CB este mai mult
decat haotica. Exista norme: EU (Europa), EC (Europa centrala), D1
(Germania I); D2 (Germania 2); I1 (Italia I); I2 (Italia II), UK
(Anglia); RU (Rusia) si ....PL (Polonia). In Manualul de utilizare
atasat la astfel de statii, se explica cum se trece dintr-un standard in
altul, dar din partea vanzatorilor de statii, uneori nu exista o
consiliere adecvata, care sa lamureasca problema. De exemplu, au fost
vandute statii de provenienta poloneza, cu norma poloneza, fara sa-i
explice utilizatorului ce impedimente au daca cumpara si incearca sa
foloseasca o statia cu acest standard. Practic in toate standarde exista
un punct comun: puterea de emisie, care este limitata la 4W in modul de
lucru FM (modulatie de frecventa) si la 1W in modul de lucru AM
(modulatie de amplitudine). Diferenta mare in standarde apare la
capitolul "modul de lucru", care in unele tari permite, sau nu
utilizarea modului de lucru AM. Modul de lucru FM este universal
acceptat, fiind cel mai putin perturbator mod de lucru. Unele statii
provenite din SUA au modul de lucru numai in AM. Aceste modele de
statii, fara modificare, nu pot fi utilizate in Romania, unde modul de
lucru preferat este FM. Deasemenea, statiile facute pentru Polonia au
frecventele canalelor decalate cu o jumatate de canal (-5KHz), motiv
pentru care nu sunt utilizabile la noi. Aceste statii din start necesita
o interventie tehnica, pentru a fi capabile sa functioneze in
standardul nostru.
2. Squelch automat: in manualul de utilizare este
specificat, ca ASC (Automatique Squelch Control ) sau ASS (Automatique
Squelch System). Prin anii 1994-95 a aparut ASC -ul la statii President,
si a fost prezentat ca un sistem ce revolutioneaza folosirea statiilor
CB. Eh, viata a demonstrat, ca nu este chiar asa.... Sistemul ASC
functioneze corect, la un semnal receptionat consistent. Cand
corespondentul se afla la distanta, iar semnalul produs de el la locul
receptiei este slab, ASC-ul nu se mai deschide, sau se deschide in
franturi si receptia devine greoaie. In asemenea situaie se trece la
Squelch manual, care asigura o receptie si la semnale mai slabe. Oricum,
daca semnalul receptionat este slab squelch-ul trebuie deschis, astfel
se va putea receptiona si semnale foarte slabe cu zgomot, dar receptia
va avea loc. Existenta ASC-ului in statie se reflecta si in pret. De
exemplu, la o statie President HARRY II Classic, fara ASC, fata de o
statie President Harry II ASC diferenta la pret este de cca 100 RON.
3. Reglaje: "Mike gain"(amplificare de microfon)
si "RF gain" (reglajul sensibilitatii receptorului). Aceste butoane sunt
inutile! Pentru o functionare optima, ele vor sta tot timpul reglate la
maxim. Prezenta lor pe panoul frontal in schimb poate genera probleme
la un utilizator nespecializat. Reducerea amplificarii de microfon face
ca statia sa emita cu o modulatie slaba sau de loc, iar reducerea
sensibilitatii receptorului cu RF gain, face ca receptia sa aiba loc
intr-o arie restransa. Nu degeaba, la o statie militara moderna numarul
butoanelor de reglaj sunt reduse la minim. Utilizatorul - soldatul -
stie, ca pe canalul 1 vorbeste cu sergentul, iar pe canalul 2 cu
plutonierul. La o astfel de statie, pe panoul frontal sunt maxim 2-3
butoane, tocmai pentru a nu incurca pe utilizator.... 4. Functii speciale: SCAN si DW. Functia Scan, este o functie, ce face posibila cautarea (scanarea) tuturori canalelor (40), cu conditia, ca squelch-ul sa fie reglat (fara zgomot). Cautarea se opreste pe canalul pe care exista o comunicatie (semnal).
DW (dual wach) este o functie de supraveghere / cautare a
doua canale, programabile, cu conditia ca squelch-ul sa fie inchis.
Cand DW este declansat, statia baleaza cele doua canale, si scanarea se
opreste imediat, cand pe una din canale apare o comunicatie (semnal).
5. MEMORII: sunt butoane M1 - M3 (M5), cu
ajutorul carora pot fi memorate 3-5 canale cu acces direct. Astfel
exista posibilitatea sa fie programate pe aceste butoane canalele uzual
folosite, cum ar fi CH22, CH 30, CH 20, etc.
6. EMG. (emergency). Acces direct la canale de
urgenta CH9 si CH19. In Regulamentul international, cu privire la
utilizarea statiilor CB, canalul CH9 este declarat canal de urgenta, de
primejdie, iar canalul CH19 este "canal rutier" (analog cu canalul CH22
la noi). Infrastructura tarilor occidentale, in caz de pericol, permite
utilizarea eficienta a acestor canale (mai ales CH9), fiind instalte
statii CB la Politie, Pompieri, Apararea Civila, Salvare, etc, formand o
retea de urgenta veritabila. Cum la noi, aceasta infrastructura
lipseste si nu vad in viitorul apropiat posibilitatea, ca aceste organe
ale statului sa fie dotate cu statii CB, care sa functioneze cu un
program permanent prin dispecerizare, utilitatea acestor comenzi
(butoane) la statii devine minimala. (canalele CH9 si CH19 se pot folosi
ca si canale de rezerva cu acces direct la statii ce n-au canale
memorabile).
7. ECHO : "a fi sau a nu fi..." microfoane cu
echo, sau efectul "echo" incorporat in statie. As incepe cu o
observatie: microfoane cu echo nu se folosesc in comunicatii
profesionale.si nici in traficul de radioamator. Este un moft specific
traficului pe benzile CB. Efectul face, ca emisiunea sa sune mai amplu,
ca si "glasul Domnului". Reglat cu prudenta si cu bun simt,
efectul face sa te auzi mai deosebit. Un echo reglat la un nivel mare,
si cu reverberatie mare, la capitolul de inteligibilitate, produce
dificultati majore la locul receptiei. Cel care utilizeaza un astfel de
efect (fie din statie, fie din microfon) greu se lasa convins, ca nu
echoul mai mare il face "mai tare", dar... se va simti ofensat, cand
corespondentul ii va solicita "mai redu' un pic ecoul, ca nu te
inteleg..."
8. BEEP ton. Beep tonul semnalizeaza sfirsitul
emisiei printr-un ton strident, ce avertizeaza corespondentul ca ai
trecut pe receptie. Aceasta facilitate daca exista la o statii, neaparat
trebuie sa fie decuplabila de catre utilizator. Pe o perioada mai
indelungata, de exemplu cand mergi in coloana 8-10 ore, beep-ul poate
deveni enervant pentru corespondent, care va solicita sa-l decuplez.
Microfoanele cu beep-uri multiton "trilulici" sunt suparatoare, nu pentru utilizator (ca el nu-l aude), ci pentru corespondentii din trafic.
9. Functia NB/ANL si LOC/DX. NB/ANL sunt doua
sisteme de reducere a parazitilor de tip impuls, ANL(Automatic Noise
Limited) si NB(Nois Blanker) . Sistemul NB/ANL, mai ales in AM, are un
efect benefic asupra receptiei in cazul cand apar perturbatii, fie de la
sistemul electric al masinii, fie din mediul inconjurator. Comutatorul
LOC/DX, este un reglaj al sensibilitatii in doua trepte; local si la
distanta (DX). Pentru statii montate pe masina, unde antenele sunt mai
scurte fata de antenele pentru statii fixe, utilitatea acestui comutator
nu este justificata. Daca statia aleasa dispune de comutatorul LOC/DX ,
aceasta s pune pe pozitia DX.
10. S metru: Este un bar graf cu LED-uri sau un
instrument analogic (VU metru), cu ajutorul caruia putem aprecia nivelul
semnalului receptionat, iar la emisie, permite un control permanent
asupra puterii de emisie.
11. Selectorul de canale: Poate sa fie rotativ
sau cu butoane Up si Down (Sus-Jos). Schimbarea canalelor, la marea
majoritate statiilor CB moderne, se poate face si de pe microfon, cu
doua butoane Up si Down. 12. Parametrii din specificatii: Aceste date din manualul de utilizare, la capitolul de Specificatii, daca sunt corect furnizate de fabricant sint de baza la luarea deciziei de cumparare. Puterea legala a statiilor este limitata la 4W. Daca fabricantul sau importatorul se respecta, la Specificatii este trecuta puterea reala a statiei. Sa nu uitam, ca orice produs, inainte de a fi trecut pe raftul unor magazine, trece prin procedura de omologare. Aceasta omologare inseamna incadrarea in norme tehnice stabilite prin Standarde nationale si internationale. Din motive comerciale, uneori pe cutia aparatelor se trec valori ce depasesc valoarea agreata a puterii. Aceasta putere agreata se refera la puterea purtatoarei, fara modulatie (power carrier). In unele specificatii, din motive comerciale, se specifica puterea de varf in cazul modului de lucru in AM, ce poate deveni 10-12W in varfurile de modulatie. Puterea astfel specificata, ca valoare, "arata mai bine" si cumparatorul neavizat opteaza pentru acel produs, care de fapt are o putere de 4W in purtatoare. Au aparut dealeri de statii, care comercializeaza statii cu "putere marita" in service-ul propriu. Interventii pentru marirea puterii facute pe cont propriu scoate din garantie produsul in mod automat. Referitor la putere, exista un ping-pong intre legislatie si situatia reala pe teren, dar asta nu numai la noi....Cum in toate Europa folosirea benzilor superioare ( LOW si HI sau A, B, C, D, E, F, G, H, I) sunt prohibite, deasemenea modul de lucru in USB nu este agreat, totusi exista intr-o veselie, un trafic radio de DX in aceste benzi, in USB, cu puteri mult peste 4w... Fabricantii mai recurg la unele "manevre", ce pot sa induca in eroare pe cumparatorul neavizat. Statii mari, cu puteri mult peste limita agreata de legislatia CB, cu moduri de lucru AM, FM si USB sunt puse in vanzare, ca statii pentru radioamator, pentru banda de 10m. In cutia aparatului, pe langa documentele statiei, mai exista si o avertizare, ca folosirea acestuia necesita o licenta de radioamator...Aceste statii pe urma sunt modificate, "deschise", chiar in service-ul dealerului, pentru a lucra si in banda CB. Utilizatorul neavizat, posesorul a unei astfel de statie tunningata, poate avea surpriza neplacuta, ca statia sa fi gaurita (distrusa) de organele competente de control la prima iesire din tara (Germania, Austria).... La acest capitol ar fi de dorit o informare corecta din partea vanzatorului, dupa care, fiecare persoana sa-si asume personal responsabilitatiile, ce decurg din nerespectarea legislatiei, cu privire la utilizarea statiilor CB neconforme legislatiei nationale si/sau Europene.
Un parametru important, la care trebuie sa ne uitam la
alegerea unei statii, este sensibilitatea receptorului. Sensibilitatea
este definita in specificatii la un raport semnal/zgomot (S/Z) dat
pentru fiecare mod de lucru (AM, FM, USB). Daca acest raport nu este dat
in Specificatii, valoarea data a sensibilitatii nu ne spune nimic.
Acest raport este definitoriu, deoarece in Specificatie, poate sa apara o
valoare a sensibilitatii data in microvolti la un raport S/Z de 20dB,
iar pentru o alta statie data la un raport S/Z de 10dB. Cand facem
comparatii de sensibilitate, in microvolti intre doua statii, este de
preferat sa avem raportul S/Z identic la ambele statii. In situatia,
cand ambele statii au aceasi valoare a sensibilitatii in microvolti de
ex. 0,5 microvolt, dar la prima statie, raprortul S/Z dat este 10dB, iar
la a doua statie raportul dat este de 15dB, a doua statie este net
superioara fata de prima la capitolul de sensibilitate. In practica
sensibilitatea unei statii este definita de calitatea elementelor active
din etajul de intrare (tranzistor sau FET). Aceste elemente, daca sunt
de zgomot redus, special construite pentru etajele de intrare, asigura
receptorului din statie, o sensibilitate sporita.
13. Locul de instalare: in functie de locul
disponibil pe bord, putem opta pentru o statie mai mare sau mai mica. Nu
totdeauna gabaritul mare insemna si statia mai puternica. Daca statia
se incastreaza in bord este de preferat o statie cu difuzorul montat pe
panoul frontal si nu dedesubt. In astfel de cazuri, daca optam pentru o
statie cu difuzorul montat pe capacul statiei se mai achizitioneaza si
un difuzor suplimentar ce se monteaza frontal. Exista statii cu sistemul
de montare in locasul pentru aparatul radio. Daca dorim, ca statia sa
fie incastrata perfect in bordul masinii, se va prefera o astfel de
montura. 14. Electroalimentarea: Marea majoritate a statiilor CB pentru alimentare necesita o tensiune de +12V. Au aparut unele statii CB cu convertor de tensiune incorporat 24/12V. Aceste statii pot fi conectate direct si la 24V, tensiune prezenta la camioane, fara sa mai fie necesara cumpararea unui convertor de tensiune de 24/12V. In cazul cand se opteaza pentru o statie cu putere mare sa nu uitam, ca o astfel de statie cere un curent la emisie de 10-20A sau chiar mai mult, in functie de putere. In astfel de situatii se recomanda achizitionarea unui convertor de tensiune cu o rezerva mare de curent (40A). Folosirea in timp indelungat a unei statii cu putere mare in timpul cand motorul nu este pornit, ne poate lasa fara tensiune in baterii, consumul de curent pe emisie fiind mare.
Se vor evita cu desavarsire cumpararea convertoarelor de
tensiune cu prize de bricheta de bord incorporate. La aceste modele
reducerea tensiunii de la 24V la 12V se face pe ramura de minus. In
momentul cand se cupleaza antenna la statie, prin masa antenei se pune
in scurtcircuit elementul regulator din convertor si statia va primii
+24V. Rezultatul imediat va fi, distrugerea statiei si a convertorului.
Astfel de convertoare se preteaza pentru alimentarea unui detector de
radar, CD player, etc, care nu au punct comun cu caroseria masinii.
15. Fiabilitatea: Prin fiabilitate intelegem
proprietatea produsului de a functiona in parametrii standard, cat mai
mult timp, fara a se defecta. Producatorii de statii asigura o perioada
de garantie de la 1-3ani. Bineinteles garantia nu acopera in nici un caz
defectele provocate de o utilizare necorespunzatoara. Producatorul,
care iti ofera o garantie de 3 ani, "stie ceva". Tehnologia de
fabricatie, calitatea componentelor ii asigura, ca aceasta garantie sa
fie asigurata ca termen, pentru produsul lui. Dar...calitatea se
reflecta si in pret.
16. Producatorul: "made in China", "made in
Taiwan", "made in Philipine", iar produsul este de o firma din Franta,
Danemarca sau Germania, etc. Marii producatori de bunuri de consum,
pentru realizarea (montarea) statiilor, isi cauta forta de munca ieftina
in diferite zone. Dar, sa nu uitam in locurile de montare au fost
transferate pe linga componente si tehnologia de fabricatie si controlul
de calitate. Nu se (vor) mai gasi produse "pure", fabricate in tarile
de baza. Parametrizarea finala a produselor de obicei se face la sediile
din tarile de baza. (de ex. Pentru President in Franta la Balaruc).
17. Pretul: calitatea, fiabilitatea, garantia
prelungita, se plateste! O statie mai scumpa va functiona mult si bine
si dupa montare nu te vei mai intilni cu tehnicianul electronist,
eventual la o cafea.... Iar o statie mai ieftina, cu o garantie de un
an, poate te va purta periodic la meserias, si in scurt timp diferenta
de bani, ce ai economisit la cumparare, va intra in buzunarul lui. 18. Bafta la cumparare! Inainte sa scoateti banii, stabiliti-va la o categorie de statii, care au preturi sensibil egale si care se incadreaza in bugetul alocat. Treceti la studierea - selectarea Specificatiilor la mai multe modele, tinind cont si de cele prezentate mai sus. Informati-va si de la CB-isti mai vechi cu experienta, asupra comportarii in utilizare a modelului preferat. Cititi cu atentie manualul de utilizare, asfel veti putea beneficia de toate facilitatile oferite in timpul utilizarii." | |
Vizualizări: 755 | Rating: 0.0/0 |
Total comentarii : 0 | |